Wat denk je zelf? Schoonhouden lukt niet in je eentje! Dat doe je samen. Ondernemers én inwoners. Het lijkt een simpele boodschap. Maar hoe maak je dit bekend onder deze doelgroep? En hoe betrek je ze bij deze gezamenlijke opdracht? Als echte Rijswijkers, en natuurlijk omdat Elan bekend staat als een opgeruimd bedrijf, klopte de Gemeente Rijswijk bij ons aan.
Uitdaging
De publiekscampagne, die in totaal 2 jaar loopt, heeft als doel alle bewoners van Rijswijk bewuster om te laten gaan met afval. Zet geen vuilniszak naast de afvalcontainer. Gooi geen afval op straat. Of zet huisraad niet onaangekondigd op straat. Dit kan en moet allemaal anders! Aan ons de schone taak dit met gerichte acties onder de aandacht te brengen.
Industrie
Overheid, gemeente
Lancering
Promotiefilm, offline & online
Partners
Gemeente Rijswijk
Co-Creatie
Zwerfafval, het plaatsen van afval naast containers en het illegaal dumpen van afval zijn voor veel mensen een grote bron van ergernis. Vanuit de gemeente Rijswijk is daarom een actieplan opgesteld om de stad schoner te krijgen. Een van de belangrijkste actiepunten hierin is een activatiecampagne voor de inwoners.
Voor deze publiekscampagne hebben we de “Helden van Rijswijk” in het leven geroepen. Deze helden zijn geen acteurs. Het zijn daadwerkelijke inwoners, handhavers én schoonmakers van de gemeente. Met een knipoog naar echte superhelden komen zij terug op diverse uitingen. Van reclamebord tot promofilm. Door de Helden van Rijswijk weten we de boodschap naar de bewoners van Rijswijk persoonlijk te maken.
De campagne wordt ondersteund door verschillende uitingen. Online en offline. Op de website van de gemeente is een “Helden van Rijswijk” actiepagina gemaakt. Op deze pagina worden de verschillende promofilms gedeeld. Ook offline wordt er veel gedaan aan de campagne. Zo hebben de vuilophalers speciale hesjes en rijden in bestickerde auto’s. Stickers op afvalcontainers en borden langs de straat moeten de inwoners bewuster maken.
De eerste reacties zijn positief. Maar doordat de campagne pas kort is gestart en voor twee jaar loopt, zijn exacte resultaten nog onbekend. Het is een lopende campagne en wordt telkens aangepast naar de actualiteit. Zo komen er nog veel meer acties: in woonwijken, op basisscholen, rond winkelcentra. Dus: stay tuned. Er is nog genoeg winst te behalen. Met z’n allen voor een schoner Rijswijk!
Updates over de campagnes zijn te vinden via de website van de Gemeente Rijswijk.